Šel chłop z roboty, stavił se u koboty,
[: by mu dała, němeškała, kusek sadła na buty. :]
Tančí muži před muzikou. Poručí si tanec a zazpívají úvodní taneční píseň. Hudba opakuje nápěv k tanci několikrát. Tempo se může postupně zvyšovat. Utvoří dvojice, vnitřní paže položí na ramena, vnější volně v gestu. Při zpěvu přenášejí váhu těla, přidupávají apod., mohou stát také volně.
1. takt – a: Muži nakročí pevně na pravou nohu, koleno pokrčeno, těžiště sníženo. Levá noha pokrčena mírně přínožmo, odlepena patou od země.
b: Podtrh na pravé noze, druhá noha švihem přednoží pokrčeně dovnitř před nohu pravou. Tímto podtrhem se mírně dvojice posune vpřed. Volné paže buďto založeny za zády nebo ve volném gestu.
2. takt = 1. takt, ale na opačné noze.
3. takt =1. takt.
4. takt: Trojdup na místě L, P, L nohou v prvních třech osminách taktu. Začíná shora skokem do podřepu na levou nohu (na celé chodidlo). Na druhou a třetí osminu přídupy pravou a levou nohou se sníženým těžištěm.
Pohyby taktů 1. – 4. se opakují stále dokola.
Muži buďto tančí každý sám čelem k hudbě, nebo se těmito pohyby otáčejí na místě kolem dokola anebo se pohybují různými směry v prostoru. Někdy se také natočí dva nebo tři k sobě anebo vytvoří celé kruhové seskupení.
Pozn.: Je to typický mužský skočný projev před muzikou.
1. takt – a: Muži nakročí pevně na pravou nohu, koleno pokrčeno, těžiště sníženo. Levá noha pokrčena mírně přínožmo, odlepena patou od země.
b: Podtrh na pravé noze, druhá noha švihem přednoží pokrčeně dovnitř před nohu pravou. Tímto podtrhem se mírně dvojice posune vpřed. Volné paže buďto založeny za zády nebo ve volném gestu.
2. takt = 1. takt, ale na opačné noze.
3. takt =1. takt.
4. takt: Trojdup na místě L, P, L nohou v prvních třech osminách taktu. Začíná shora skokem do podřepu na levou nohu (na celé chodidlo). Na druhou a třetí osminu přídupy pravou a levou nohou se sníženým těžištěm.
Pohyby taktů 1. – 4. se opakují stále dokola.
Muži buďto tančí každý sám čelem k hudbě, nebo se těmito pohyby otáčejí na místě kolem dokola anebo se pohybují různými směry v prostoru. Někdy se také natočí dva nebo tři k sobě anebo vytvoří celé kruhové seskupení.
Pozn.: Je to typický mužský skočný projev před muzikou.
Tančí členové souboru Olšina z Orlové Vilém Antošík (1953), Martin Komár (1975), Jiří Marek (1959), Luboš Mihálik (1956), Josef Valový (1951) a Jaromír Vrlík (1956), hraje Trnka z Havířova jako v E. 1.