Šla židovka do Slanýho,
nesla žida zmáchanýho,
šelma žid, nechtěl jít.
Šla židovka podle krámu,
koupila si marcipánu,
žid taky voplatky.
Párový tanec se starobylou mollovou melodií písně.
1. – 4. takt: Dvojice v postavení vedle sebe přicházejí v zástupu na taneční plochu pomalejší důstojnou špacírkovou chůzí, vnitřníma rukama se drží, vnější ruce volně spuštěny podél těla – za zpěvu prvních dvou veršů 1. sloky písně.
5. – 8. takt: Na repetici pomalu páry utvoří kruh: v posledním taktu CH učiní malý krůček 1. nohou s přísunem pr. nohy směrem do středu kruhu a oba tanečníci se postaví čelem proti sobě.
9. – 10. takt: Oba se navzájem ukloní s mírně rozpaženýma rukama do obloučku.
11. takt: Oba se dvěma klidnými kroky obrátí k partnerovi zády.
12. takt: V této pozici se zase laškovně pokloní směrem ven z kruhu. Při zábavách se většinou CH snažili srazit s partnerkou s jejím pozadím a případně ji trochu vystrčit z kruhu.
13. – 16.takt repetice = 9. – 12. taktu: Opakování druhé sloky.
K tomuto tanci existuje poměrně obsáhlá dokumentace ze starších dokladů. Tanec Žid – Židovská se objevuje ve všech dílech guberniálního sběru v Čechách i na Moravě (Rittersberkova sbírka, Moravská guberniální sbírka, Kunzova rkp. guberniální sbírka, Erbenův převzatý zápis z Rittersberka, sbírka J. Vycpálka ad. rukopisy, např. Jiříčkova sbírka z let 1845 – 1662 z Pardubicka a takřka ve všech základních sbírkách písní a tanců. Byl rozšířen takřka ve všech oblastech Čech a Moravy. Dr. Vratislav Vycpálek (syn sběratele J. Vycpálka) upozornil na zmínku v Jiříčkově rukopisné sbírce, která latinským textem začínajícím doprovodnou píseň poukazuje na starobylý původ, možná, že i v středověkých písních a tancích žákovských her, (nevydaný rukopis).
Taneční zpracování: Mag. Pelcová
Zpracování hudebního doprovodu. Zdeněk Frolík
Popis tance: H. L.
Tančí a hrají členové souboru Čtyřlístek z Nového Strašecí: Jan Bechyně (1967) a Radana Sedmidubská (1976), Petr Kádner (1978) a Petra Landová (1975), Zbyněk Polívka (1974) a Olga Duchoňová (1968), Vladimír Vošický (1968) a Radmila Mikovcová (1976), muzika jako v A. 2, zpívají také Bohumil Chochola (1944), Renata Landmanová (1965), Václav Mikovec (1947) a Daniela Vaicová (1979).