G. 8 MLYNÁŘSKÝ Z HORNÍ BRANNÉ

Allegretto

Sou mlynáři chlapi, chlapi,
když jim mlejny klapy klapy,
Sou mlynáři chlapi, chlapi,
když jim mlejny dou.

Když jim mlejny nechtěj’ klapat,
musej na ně sami šlapat,
sou mlynáři chlapi, chlapi,
když jim mlejny dou.

Skupinový tanec s napodobivými prvky ve formacích tance -mlýnské kolo a jeho klapání. Tančí se v povlovném 2/4 rytmu, ale s důrazně akcentovanými prvními kroky ve všech variantách.

Úvod:
T.1. – 16.: Tančí 2 skupiny odděleně, Ch a D ve dvou zástupech: první tanečník a tanečnice dají ruce v bok, další se drží předchozího oběma rukama na jeho ramenou. Oba zástupy postupují po vnějším okruhu pomalým tempem našlapováním shora krokem pr. a 1. nohou: volná noha se vždy ohne v ko­leně a hbitě se odmrští nazad. Trup tanečníků se neustále v celém útvaru střídavě vyklání dopr. a dol., D se při posled­ních 4 taktech oddělují z hadu.
Mezitaktí: Týmiž kroky se D pomalu přemísťují zhruba do čtyř rohů v prostoru. Ch utvoří malý kroužek, v němž se těsně spojí držením vzájemně za ramena (var. v držení na ramenou, pr. paže vrchem, 1. spodem).

I. část:
T. 9. – 16. s repeticí: Ch se v kole točí směrem proti r. hod. – krok pr. n., 1. nohou křížem přes pr. – celkem 8 kroků (pozn. pravděpodobně se původně uprostřed otočili na druhý směr a tančili oba kroky doprava). D se točily 8mi 2/4 kolečkovými kroky na místě, ruce volně upaženy poníž, doprava a 8mi doleva, v posledním taktu zadupají.

II. část:
V mezitaktí se všichni spojí do 1 kola v držení za ruce. paže poníž
T. 1. – 8.: Stále se opakuje úkrok pr. n. doprava, přísun 1. n. k pravé (kroky jsou širší), ruce se však pomalu natahují a zpevňují, příprava na spuštění D do “mlýnského kola”.
9. – 16.: D se spouštějí do závěsu a patami 8x udeří o zem, posledními ve středu kola a Ch je opět vytáhnou na kolo.
1. – 8. s repeticí: D se točí opět kolečkovým krokem na místě a Ch usednou do kroužku na středu kola. podepřeni o předloktí a o obě ruce. a vyklepávají rytmus patami v každém taktu 4x, v posledním taktu hbitě vstanou.
9. – 16.: Zátočka s D 7mi polkovými kroky za pravé lokty a čtyřmi za levé lokty.
Závěr: rozchod s tleskáním – 1 hoch uchopí D v pase, D se drží Ch těsně kolem krku, a 8mi polkovými kroky se s ní zatočí s vyzdvihnutím nad hlavu.
Tanec rovněž patří do repertoáru starší generace a byl rozveden do pásma současným souborem.

Hudební zpracování: L. Zemanová
Taneční zpracování a nácvik: St. Lelek
Popis: H. Laudová

Tančí a hrají členové souboru Krkonošský horal z Vrchlabí sólo Miloslav Janus (1960) a Gizela Honcová (1976), dále Radek Čeřovský (1970) a Marcela Hanušová (1972), Josef Janouch (1955) a Eva Zelinková (1974), Jaroslav Žádný (1970) a Pavlína Zdeňková (1952), muzika a zpěvačky jako v G.6, ale místo J. Sabaty na kontrabas hraje Vlastimil Talášek (1951).