E. I. 4 PŠENIČKA Z PACOVSKA

Moderato

Pekla vdolky z bílé mouky, sypala je perníkem,
házela je Honzíčkovi do komůrky okýnkem.
Jez, Honzíčku, sou dobrý, sou perníkem sypaný,
budou-li ti dobře chutnat, upeču ti zas jiný.

Tančí trojice po kruhu v postavení D, Ch, D. Ch je spojen s D šátečky, které drží poníž pasu. D mají druhé ruce v bok.
T. 1.-4.: Přeměnný polkový krok poněkud natočený směrem vpravo, Ch i D vykračují pr. nohou a v třetí fázi kroku na pravé noze učiní houpavý potřes, špičky nohou zůstanou na podlaze (někdy tanečníci tento krok pojímají jako poskok).
5. – 8.: Totéž na levých nohou při vykročení a směrem zase doleva, do středu kruhu.
Je důležité, aby trojice udržovala přímou řadu po celý tanec.
Velmi pěkně celkový útvar vypadá např. ve 3 trojicích, jak to také soubor provádí.
9. – 12.: Ch podtáčí pod šátečkem střídavě D zprava a zleva. Ruce jsou pozdviženy nad hlavu; druhou ruku drží poníž šátečkem spojenou s D zleva. Dívky se otáčejí běhovými krůčky lx dokola.
13. – 16.: Varianta podtáčení: Ch se pustí šátečku obou dívek a střídavě se s nimi zatáčí za pravé lokty s pr. D a za levé s 1. D., stojící dívka se otáčí na místě.
17. – 20.: Ch podtáčí obě D najednou pod šátečkem v chůzi po kole; D se podtáčejí 4 kroky z místa po kole.
21. – 24.: Ch se pustí šátečků obou D a „žene“ je po kole poskočnými kroky vpřed. D stojí těsně vedle sebe, čelem k Ch a tančí pozadu poskočnými kroky. (Var. též oba polkovými kroky). D mávají šátečky.

Hudební zpracování: Fr. Zajíc
Taneční nácvik: Jiří Taks
Popis: H. Laudová

Tančí a hrají členové souboru Stražišťan z Pacova Jan Máca (1969), Jana Štamberková (1978) a Petra Tomanová (1977), Václav Pavlík (1961). Dana Maděrová (1964) a Marie Pavlíková (1962), Bohumil Získal (1957) Stanislava Mašáťko-vá (1976) a Alena Tenklová (1955), muzika jako v první části E. I. 1, ale místo Jana Svitáka hraje klarinet Jaromír Sviták (1980), zpívají Eliška Dolejšová (1949), Helena Hrubešová (1948) a Anna Zíková (1955).