A. II. 2 DO KOLEČKA – FORMA KOLA VE 3/4 A 2/4 RYTMU

M. Pučelíková, in: Bonuš, 1955.
Notace V. Kupilík.


Mrákovská hospoda z drobnýho kamení,
kdo peníze nemá, ať do ní nechodít.

Já peníze nemám, přece do ní pudu,
/: šenkýřovic dceru namlouval si budu. :/

Postavení: chůze po kole v párech ve volném držení za ruce poníž.
Držení při tanci:
a/ jako při 3/4 párovém „do kolečka“,
b/ v uzavřeném kole, střídavě D a CH vedle sebe, tanečníci se uchopí zkřižmo vzadu v pase, D pravou rukou navrch, levou rukou, před rukou nebo pod rukou vlevo stojícího partnera: t. j. uchopí pravou ruku ob jednoho stojícího. Čím je kolo menší, tím se ruce posunou výše.
c/ tančí-li chlapci v samostatném kole, drží se pravou rukou na pravém rameni dalšího a levou ruku podsunou pod pravou ruku tanečníka zprava a položí ji na jeho levé rameno.
Základní kroky: 3/4 takt:
a/ šoupnutím po celém chodidle krůček pravou nohou vlevo po kruhu, chodidlo otočeno mírně do kruhu. Tento krok není delší než dvě délky chodidla, i když je zdůrazněným počátkem tance. Výkrok je doprovázen zřetelným zhoupnutím. Často je zdůrazněn podupem, levá noha se při výkroku pravé současně odrazí k výkroku vlevo.
b/ výdrž na pravé, tělo se vzpřimuje plynulým narovnáním kolen, mírné odlehčení pravé paty. Levá noha se sune těsně nad zemí špičkou vedle pravé paty.
c/ pravá noha výdrž v postoji s dokončením vzpřímení těla (houpavého pohybu). Levá noha dokončí krok vlevo po kruhu dokročením na přední část chodidla dosti blízko pravé nohy, a to zpravidla tak, že končí v polovině chodidla pravé, nikdy ji však nesmí překročit!

V dalších taktech se neustále krok opakuje, jen první výkrok pravé je o něco kratší, končí zpravidla asi o půl délky chodidla před levou nohou.

Týmiž kroky se tančí i následující 3/4 kolo:

Náp. J. Jindřich ChZ, 7, č. 43,
text 2. sloky L. Kuba,
J. Š. Baar, ČL 2,3 – 593, č. 40.


Muziky, muziky, vy pěkně hrajete,
vy ste mě zespaní probudily.

Já sem se nevyspal, dívči sem nedoslal,
vy ste to, muziky, šecko vinni.

a/ První část kola na snímku tvoří volná chůze párů při zpěvu po kole – „vokolo“, na konci sloky písně se kolo uzavře a po chvíli se
b/ rozdělí na dvě soustředná kola, tentokráte D na vnějším kruhu.
Tanec spočívá v malých posuvných kolečkových krocích, čímž vzniká dojem, jakoby toto pomalé kolo bylo „tažené“. Náležitý kontrast pak poskytuje ihned navázané veselé a hbité kolo tančené způsobem III. ve dvou kruzích vedle sebe a posléze ve dvou kruzích soustředných – děvčata uvnitř a CH kolem jejich kroužku poskokem.
c/ poskočněji.

J. Jindřich, ChZ, 6, č. 38, var. V. Kupilík, 1993.

Tándle jedou řešatníci,
vezou sebou řešata,
budů na nich pocívati
ty mrákovský divčata.

Ta kerá je hodně tlustá,
ta v řešatě zvostane,
hale kerá je moc tenká,
ta z řešata vypadne.

Tančili a hráli členové Chodského souboru z Mrákova: Pavel Dufek (1976) a Lenka Schleissová (1977), Miroslav Kaše (1975) a Ludmila Dufková (1977), Václav Kupilík ml. (1976) a Lenka Kupilíková (1975), Miloslav Majer (1963) a Martina Johánková (1977), Josef Nejdi ml. (1971) a Lucie Rieglová (1977), Petr Nejdi (1968) a Ivana Paidarová (1966), Jan Raděj (1974) a Marie Kupilíková (1957), Jan Vondraš (1962) a Marie Johánková (1956), Muzika a zpěváci titíž jako v A.II.l.